Pszichológia.blog.hu

Füredi Krisztián szexuálpszichológus, pszichológus, páterapeuta blogja

Halálos anorexia

2006. november 17. 07:04 - Füredi Krisztián

Az anorexia egy olyan betegség, amelynek következtében a beteg személyek rendkívüli módon fogyókúráznak, mert csak igen vékonyan érzik jól magukat. (Az anorexiáról és egyéb evészavarokról nemsokára egy igen részletes önálló írással jelentkezik a blog) Az anorexiások azt sajnos nem hiszik el, hogy a betegségük halálos, amennyiben nem változtatnak a rendszeres fogyókúrán. Az alábbi cikk egy ilyen esetről számol be.


"Ana Carolina Reston, a 21 éves brazil modell életét önsanyargatása oltotta ki. Az anorexiás modell a maga 174 centiméterével és a hozzá dukáló 40 kilogrammjával megerősitette azt a feltételezést, hogy ezen iparág is bőven kitermeli a maga áldozatait. A halál beállta november 14-én, nem sokkal az egyik legnagyobb hírű európai divatshow után történt."



A teljes cikk itt



Pszichológia lap
Pszichopatológia lap
13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr3817913

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Burjánzó evészavarok 2011.10.07. 01:31:57

Annak ellenére, hogy a pszichiátria malmai lassan őrölnek, és a szakkönyvekben egyelőre csak a két régi ismerőst, a bulimiát és az anorexia nervosát találjuk, egyre többféle új evészavarról hallhatunk, amelyek kétségkívül létező jelenségekről szólnak. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teodora 2006.11.17. 09:29:06

Kár érte, szép csaj. Van vmi oka, hogy kedveled ezt a témát? Egyébként ez a kép nem vészes, vannak a neten durvábbak, de olyannal elijesztenéd az olvasót :)

Füredi Krisztián · http://pszichologia.blog.hu 2006.11.17. 10:23:55

Igen kár.

Azt hiszem, hogy eddig háromszor fordult elő ez a téma, ami nem tudod, hogy kirívóan sok-e. Egyébént készül egy szakértővel egy beszélgetés a témáról, ami nemsokára itt fog megjelenni, lehet, hogy ezért kiélezettebb a szemem erre.

Egyébként meg azért (is) érdemes erről sokat beszélni, mert igen nagy arányban halnak meg anorexiások, miközben nincs betegségtudatuk, tehát azt hiszik, hogy csak fogyókúráznak, és nem tudják vagy nem hiszik el, hogy ennek sajnos nagyon gyakran halál a vége.

Tényleg vannak igazán durva képek anorexiásokról, itt most nem a sokkolás volt a cél, hanem az említett személyről egy kép. Mondjuk látszik, hogy profi fotós csinálta, mert nem annyira feltűnő a soványság. Lehet, hogy teszek be majd linket anorexiásokról, ahol igazán látszik, hogy mit jelent az extrém soványság, de mindnképpen két link mélységbe teszem, (tuti nem a főoldalra) ha lesz ilyen, mert tényleg nagyon tud sokkolni.

teodora 2006.11.17. 10:40:50

Oké. (Én minden híz-fogy témát beleszámoltam, úgy min. 8 :) A képekkel az a baj, hogy valószínűleg pont azt nem sokkolják, akit kéne, vagy hiába.. vagy legalábbis azt olvastam (itt, korábban?), hogy az érintettek tisztában vannak mások kóros soványságával stb., csak a sajátjukkal nem. Kiváncsi lennék, van-e valami szociológiai vetülete a dolognak, hogy kiket érint, mert ahhoz képest, hogy milyen hétköznapi dolog, én még egy ilyennel sem találkoztam. Fogyókúrázókat is csak a 100kiló körüli férfiismerőseim közt találok. Gondolom, modellek, sztárok meg pár bekattant tini lehet a fő csoport.

Füredi Krisztián · http://pszichologia.blog.hu 2006.11.17. 11:20:46

Igen, abszolút jellemző a kulturális, szociális hatás mind az anorexia, mind a bulímia kialakulásában.
Erről is lesz szó a nemsokára itt megjelenő beszélgetésben a táplálkozási zavarok szakértőjével.

Egyébként az, hogy nem találkoztál bulímiással, az nem jelenti azt, hogy nincs az ismerettségi körödben. Anorexiás az általában feltünőbb, de egy bulímiás akár kövér is lehet, így nem látszik rajta, hogy pl. naponta hánytatja vagy hashajtózza magát. Sokszor még a közvetlen családtagok sem tudnak erről.
Tehát akivel nem találkoztál azok az anorexiások, bulímiás lehet az ismerettségi körödben anélkül, hogy feltűnne.

teodora 2006.11.17. 11:37:45

hm, ez igaz.. és férfiaknál is előfordulnak ezek?

Füredi Krisztián · http://pszichologia.blog.hu 2006.11.17. 11:55:13

Igen, férfiaknál is előfordul, de sokkal kisebb mértében, mint a nőknél. Emellett a férfiaknál vannak eltérő prolémák is, pl. a testépítéssel kapcsolatban az izomdiszmorfia. Erről magyarul nem nagyon található a neten semmi (legalábbis én nem találtam). Ha minden igaz, akkor majd itt lesz erről szó.

Egyébként előző gondolatodhoz kapcsolódóan, hogy miért sláger téma ez. Az az érdekes, hogy a neten van néhány igen felülreprezentált, tehát sokat emlegetett pszichológiai téma, míg egyéb témakörök meg majdnemhogy elő sem fordulnak, sőt vannak olyan területek, amelyekről egy szó sem esik. Az az érdekes, hogy a gyakran előforduló témák a pszichológiának csak egy-két százalékát érintik.

teodora 2006.11.17. 12:14:12

Naja, de ha egy gyakori problémáról sokat beszélnek, az érthető. Az érdekes, amikor egy gyakori problémáról egyátalán nem beszélnek... ez viszont elég gyakori :)

Mick · http://linkajanlo.buzz.hu 2006.11.18. 18:10:08

Bocs, ha megadsz egy e-mail címet, akkor nem a kommentekbe fogom betenni.

Találtam egy cikket. Talán érdekelni fog:

erdely.ma/lazitas.php?id=20566

Füredi Krisztián · http://pszichologia.blog.hu 2006.11.20. 11:14:52

Minden post tetején, ahová ki van írva a nevem, ha rá klikkelsz, akkor tudsz üzenetet írni.

Köszönöm a linket, máskor is szívesen fogadom!

Zsanett 2006.11.28. 17:40:46

Ha valaki járt közületek Mamagésa(Soma)Hősök terén tartott tüntetésén,nagyon sokat megtudhatott az énképről,és ezeknek a betegségeknek a kiváltó okáról.

sáska 2007.02.06. 19:59:20

Sziasztok. A helyzet az ,hogy örülnék ha valaki most már tudna segiteni,egy nekem megfelelő forumot ajánlani akár. A helyzet,hogy emlékezetem szerint mindig túlsúlyos voltam,véleményem és családom véleménye szerint még akkor is amikor versenyszerüen sportoltam.Egy darabig nem zavart túlságosan a súlyom,hanem 28 évesen elindult a bogár,hogy gyereket szeretnék ahoz pasi kell. A mai elvárás mi: légy sovány.Így nekiláttam a diétának,újra elkezdtem sportolni és szépen olvadtak le rólam a kilók. Amit csak úgy tudtam megtenni,hogy ott lebegett előttem a gyermek képe,s mindezek mellé,hogy a lehető legkevesebb súlyfelesleggel kezdjem a várandóságot.Nem okozott problémát a diéta hisz arra mindig figyeltem,hogy soha ne éhezek.( A történtek előtt kb.2 évvel vált egyértelművé,hogy kényszerevő vagyok.Mindez egy szenvedélybetegek önsegitő csoportján.Sajnos mivel kényszerevők önsegitő csoportját még nem találtam,így onnan nem tudok segitséget kérni.)Szóval:a kilók olvadtak,megjelent a szőke herceg,csak Én éreztem magam egyre rosszabbul,16kg minúsz és Én zokogtam a tükör előtt,hogy soha nem voltam még ilyen undoritó.A környezetem dicsért Én kifelé boldog voltam,s közben lassan elkezdtem az anorexia felé hajlani,nem tudtam enni bűntudat nélkül,undorodtam a saját testemtől.A szex számomra megszünt a testképzavarom miatt.Ekkor kaptam egy kis segitséget:tabletta formájában,miután a pszichiáter akivel beszéltem erről,úgy döntött ez majd segit leállni. Kb 22-23kg-oz fogytam ami önmagamhoz képest nagyon sok volt. Aztán szőke herceg lelépett,Én pegig ott maradtam a tablettával a tehetelenséggel.Aztán egyszer elkezdtem tudatossan enni,hiztam aztán elkzdtem zabálni,majd mindent vissza szedtem 1 év alatt. Most újra gyötrödöm,hogy fogyni kéne,nem a herceg miatt,hanem az egészségem miatt. De amint a gondolata elökerül a diétának,úgy kajtatok a kaja után mint alkoholista a pia után. Úgyhogy a pszichológusi javaslat mely szerint ne legyen otthon túl sok étel nem kivitelezhető,mert valóban úgy viselkedem sokszor mint egy drogos.
Kérlek benneteket most már küldjön valaki egy használható ötletet mert ebbe fogok beledögleni,meg a sajnálkozó tekintetekbe,hogy"hát ennek sem ártana fogynia".
Tenném ha tudnám. A kényszerevő egyébként olyan mint zugivó,nem nyilvánosan,hanem lopva eszik. Előre is köszönöm és bocsánat a terjedelmes levél miatt.

Róza 2007.08.08. 11:47:08

Sziasztok:)

Látom, hogy nagyon fontos témáról van szó. Tekintve, hogy én is voltam ennek a "részese" úgy mondanám, hogy jó látni, azt ami elindult itt.
süti beállítások módosítása