Pszichológia.blog.hu

Füredi Krisztián szexuálpszichológus, pszichológus, páterapeuta blogja

Az emlékezet működése és fejlesztése

2006. szeptember 16. 07:03 - Füredi Krisztián

Az emlékezet, a memória kulcsszerepet játszik sok esetben a mindennapjainkban. Pláne érezzük ezt például vizsgaidőszakban, amikor hirtelen sokmindent kéne felfognunk, megjegyeznünk, majd felidéznünk. Hogyan is működik ez?
Sokszor befolyásolják az érzelmeink is azt, hogy éppen mit tudunk felidézni és mit nem.
Sokkal könnyebb megjegyezni információkat, ha csoportosítjuk őket valamilyen módszerrel, illetve az is nagyon sokat segít, ha nem pusztán a „száraz” tényeket próbáljuk megjegyezni, hanem beágyazzuk egy tágabb keretbe, igyekszünk minél több dolgot hozzá kapcsolni a már ismert dolgok köréből. Igazából minél több oldalról közelítünk meg valamit, annál nagyobb esélyünk van arra, hogy mélyebben elsajátítjuk, és könnyebben felidézzük, hiszen annál több kapcsolat alakul ki az agyunkban.
Erről szól részletesebb módon az alábbi írás.
 
„Az elszigetelt információtöredékek könnyen elvesznek. Ha azonban két vagy három csoportot alkotunk a megjegyzendő dolgokból, sokkal többre mehetünk. Tegyük fel, hogy száz szókártya szavait kell felidézni. A szavakat nehezebb egyenként megjegyezni, s könnyebb, ha csoportosítással próbálkozunk: egyszerűbb megjegyezni 15 madarat és 20 hüllőt, mint 35 különböző állatot.
 
Olvasunk egy tanulmányt, vagy újságcikket? Később sokkal könnyebben felidézhetjük tartalmát, ha kérdéseket teszünk fel okokra és következményekre vonatkozólag. Ilyenkor mélyebben dolgozzuk fel a megtanulandó anyagot, azaz több kapcsolatot alakítunk ki a tételek között, ezzel növeljük a rá való emlékezés valószínűségét.
 
5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr9114749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teodora 2006.09.16. 20:13:37

Sztem azt könnyű (és azt érdemes...) megjegyezni, amit az ember használ.. vizsgaidőszaknál nekem a "sokat, hirtelen, rövid időre" hozzáállás ment a legjobban, egy olyan tárgy könyvét venni elő a vizsga reggelén 5-kor, aminek egyetlen óráján se voltam, begyűrni a 400 oldalt, kiköpni 9-kor, aztán helló. Ami igazán fontos, vagy szükséges, az a mindennapos gyakorlatban ráragad az emberre.
A másik, ami sokat segít, az az írás. már a puskakészítés önmagában is pl.
A stressz meg (pl vizsgán) nem mindenkit blokkol, van akit pont ez pörget fel.
(a cikk mindenesetre elég életszerűtlen dolgokat mond, ha vkinek minden egyes idegen szót egy körtés textil meg egyéb képzettársítások sétává összefűzött történeteként kell megjegyeznie, majd elképzelni, hogy vizsga alatt a tengerparton hasal, az inkább valami fizikai munkával járó pályát válasszon, a sok nagyonbuta értelmiségi helyett úgyis elkélne néhány jó szakember, off.)

teodora 2006.09.29. 08:51:29

Még egy kérdés.. van arra valami standard, hogy mennyi dologra és meddig kell az embernek emlékezni? 365 nap évente rengeteg dolog történik, sok ember, beszélgetés (most leginkább történeti dolgokra gondolok),és aztán a wiwen jönnek az olyan arcok, akik még akkor sem ugranak be, ha részletesen elmesélik a találkozásunk. Szóval mi a normális? Nagypapának tudni kell, ha cserkésztáborban verekedett a Sanyival pl?

Füredi Krisztián · http://pszichologia.blog.hu 2006.10.09. 13:38:03

Nehéz kérdés.
A rövid távú memória vagy a munkamemória működését, kapacitását, viszonylag könnyű vizsgálni, mérni, hiszen lehet feladatot adni, hogy jegyezz meg először 1 majd 2 majd 3 stb. számot, és mond vissza, és lesz egy határ ameddig vissza tudod mondani, és lesz ahonnan már nem. Ugyanígy lehet vizuális ingerekkel, és egy csomó más módon. Tehát ez mérhető.

Az már nehezebben mérhető, hogy az összes megjegyzett információnak mennyi a mennyisége.
Azt lehet mérni, amikor ez már az alsó határon van. Így pl. hogy meg tudod-e mondani, hogy milyen év van most vagy milyen hónap van, vagy hogy hívnak, vagy milyen évszak van vagy milyen városban vagyunk vagy hova jártál középiskolába. Ez nyilván a minimum meglétét vizsgálja.

Azt, hogy mekkora a tartalma, azt nem tudom, hogy hogyan lehetne vizsgálni, és emiatt nem tudom, hogy milyen sztenderdeket lehetne ehhez felállítani.

Természetesen az, hogy én nem tudom, nem jelenti biztosan azt, hogy ilyen vizsgálati módszer és ilyen standard nem létezik.

teodora 2006.10.09. 15:49:13

hát thanks, azt hiszem, nincs nagy gond, az évszámot még tudom :) plusz az is nagy különbség a mai világban, hogy óriási az archiválás, fénykép, videó, net, az ember sokszor szembesül a régi adatokkal. korábban ilyen nem volt, mert ha összeült pár vénember, egy sem emlékezett már, hogy megmondja, mit felejtett el a többi...

Erzsébet 2007.07.20. 21:18:35

Ha a pszichológus tesztjét ki tudom tölteni a rendelőben, de nem emlékszem egy röviddel ezelőtt történt családi eseményre amin jól is éreztem magam (nem iszom, stb !!!), akkor mostmár minden oké? Másnak lehet, de én azt kérdezem, mi értelme akkor az életemnek?