A tanulási folyamatok, az emlékezet, a memória a pszichológia egy sokat kutatott területe. Mindannyian sok mindenre emlékezünk, és sok mindent elfelejtünk. Az emlékezet, a memória egy bonyolult mechanizmus, ám kicsit máshogy működik, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.
Így például megkülönböztetünk olyan emlékezetet amely konkrétan információt tárol, és olyat, amely egy viselkedést, cselekvést, amelyet nem biztos, hogy szavakkal teljesen egészében le tudnánk írni, vagy fel tudnánk idézni. Ilyen például a biciklizés vagy a cipőfűző kötés. Ha fel kéne idézni mozdulatlanul, hogy hogyan kötjük be a cipőnket, nem biztos, hogy menne, mégis nap mint nap megtesszük, általában hiba nélkül.
A tanulás, az emlékezet, a memória pszichológia sajátosságairól szól röviden az alábbi írás.
„Ha memóriánk leginkább egy raktárra emlékeztetne viszonylag egyszerűen megtalálhatnánk helyét az agyban. Az ötvenes években Karl Lashley meg is próbálta lokalizálni ezt a feltételezett raktárt. Patkányokon végzett kísérletei során az állatokat egy útvesztőből való kijutásra tanította, majd eltávolította az agykéreg egyes részeit, hogy beazonosíthatóvá váljon az útvesztő "térképét" tároló terület. A patkányok azonban minden alkalommal kitaláltak a labirintusból - a megfelelő útvonal képe nem egy meghatározott ponton tárolódott el bennük, rámutatva arra hogy az emlékezés-felidézés folyamata a feltételezettnél összetettebb folyamat lehet.”