Pszichológia.blog.hu

Füredi Krisztián szexuálpszichológus, pszichológus, páterapeuta blogja

Megbetegít az iskola? Vekerdi Tamás vs. Dr. Vajda Zsuzsanna

2010. szeptember 08. 19:46 - Füredi Krisztián

A héten Vekerdy Tamás tollából jelent meg egy írás az FN.hu oldalán "Az iskola megbetegít" címmel, melyben az iskola betegítő hatásáról és az iskola miatti szorongásról ír. Ezután nemsokkal erre reakcióként és kritikaként megjelent a Magyar Pszichológusok Egyesülete honlapján Dr. Vajda Zsuzsanna írása "Iskolabetegség" címmel, majd ugyanez az a cikk az eredeti írás mellett az FN.hu oldalán "Nincs stresszmentes iskola" címmel.
 
Dr. Vajda Zsuzsanna írása több ponton kritizálja Vekerdy Tamás írását, számos új szempontra hívja fel a figyelmet, tágabb keretbe helyezi az iskola, a gyermekek és a gyerekkori szorongás kérdéskörét.
 

 

Vekerdy Tamás írásából:
 
"A gyereknek azért „nagy a feje”, mert kifejlett felnőtt agyveleje van. Tüdőlebenyeinek felszíne viszont ötöde a felnőttének. Tehát a gyerekszervezetnek egyötödnyi tüdővel kell ellátnia a felnőttével egyező méretű agyat. Ez csak akkor lehetséges, ha az a kisdiák négy-öt órát rohangál és üvöltözik a szabad levegőn. Az iskolában viszont rendesen kell ülni, netalán még a szünetben sem lehet kimenni az udvarra, mert ott sár van. Csak csendben, párosával lehet sétálni a példátlanul szűk folyosón. A gyerek folyamatos oxigénhiányos állapotban van az iskolában."
 
"A lányok látszólag valóban jobban alkalmazkodnak az iskolához. Jók, szorgalmasak. A baj épp az, hogy túl jól teljesítenek. Egy olyan iskolához alkalmazkodnak, amely, ha alkalmazkodnak hozzá, megbetegíti őket. Nem gyerekre szabott az egész iskola sem módszerében, sem felépítésében, sem időbeosztásában. Mi az például hogy 45 perces óra? Ilyen nincs. A kisgyerek 6-12 percig tud figyelni, és ez az idő lassan nő."
 
Dr. Vajda Zsuzsanna írásából:
 

"Vajon valóban az iskolába járás volna az, amitől megbetegszenek a gyerekek? Ezek szerint  a világ jelentős hányada lelkibeteg lett az elmúlt másfél évszázad során. De vessünk egy pillantást az  opciókra: mit csinálnak, mit csináltak azok a gyerekek, akik nem járnak iskolába?  Sajnos, ma is sok millió gyerek  
kényszerül rá, hogy iskolába járás helyett bérmunkát végezzen, kisebb testvéreire vigyázzon. Hogy ez milyen érzés lehet, azt tükrözi a századforduló szépirodalma, amelynek gyerekhősei arról álmodoztak, hogy a nehéz munka helyett fűtött, biztonságos helyen 
ülhetnek és tanulhatnak az iskolában. Az iskolát a gyerekek érdekében hozták létre,megteremtve a gyerekkorból a felnőttkorba való fokozatos átmenet feltételeit. Az 
iskolai életet szakemberek alakítják ki a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően, nem úgy, mint a bébikortól szervezett szépségversenyeket, embertelen sztár-válogatókat, versenysportistállókat és a súlyos sérüléseket okozó 
gyermek motorversenyeket. Bár még hosszan sorolhatnánk a mai gyereket valóban fenyegető, embertelen versenyre, egészségtelen fogyasztásra késztető szervezeteket, az utóbbiak ellen, vagy legalább a szülők tájékoztatása érdekében a legritkább esetben emelik fel szavukat a neves kollégák."
 
"A szülők iskolával riogatásának visszatérő mantrája a gyerekek szorongása. De nézzük meg közelebbről a kérdést: betegség a szorongás? Szó sincs róla, a szorongás hiánya a betegség. Csak a szélsőségesen elhanyagolt, agyonkínzott, koravén gyerekek, a bűntudat nélküli pszichopaták nem szoronganak. A szorongás az élet része, amely nélkül nincs erkölcs, nincs teljesítmény, de valódi  siker sem. Csak a reklámklipekben állandó örömködés az élet. A stressmentes iskola, kudarc nélküli tanulás, az erőszakmentes nemzedék csak üres szólamokban létezik. Sem a stressz, sem a kudarc, sem az erőszak nem küszöbölhető ki sem a gyerekek, sem a felnőttek életéből. A feladat az, hogy megtanuljuk kezelni őket, mind önmagunk, mind mások esetében, és a tanulást gyerekkorban kell elkezdeni."

 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr752280544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pihelevics Attila 2010.09.10. 13:47:27

1. „Vajon valóban az iskolába járás volna az, amitől megbetegszenek a gyerekek?” Vekerdy sem azt mondja, hogy az iskolába járás betegít, hanem a mai iskolák 97%-a. Tehát Vekerdynél sem a kényszerű bérmunka lenne az alternatíva, hanem az iskolák (!) 3%-a. Ezt logikai szempontból írom, a Vekerdy által kívánatos iskolák elméletét és gyakorlatát nem ismerem.
2. „betegség a szorongás? Szó sincs róla, a szorongás hiánya a betegség.” Valóban. Ugyanakkor a szorongás mértéke sem mellékes. A túl nagy szorongás teljesítménycsökkenéshez vezethet, viszont a stresszkezelés megtanulásához aligha.
3. „Bátran kijelenthetjük: aki nem szereti a gyerekeket, egy fél évet sem fog kibírni közöttük”. A „szereti a gyerekeket” kifejezés számomra nehezen értelmezhető. Az viszont szerintem bátran kijelenthető, hogy bűnrossz pedagógusok éveket és évtizedeket is kibírnak gyerekek között, szerintem erre mindenkinek van legalább egy-két példája.
4. Az iskolákat, pedagógusokat nem szabad kritizálni, ugyanakkor azt is megtudjuk, hogy nem a pedagógusszerepet választják a tehetséges és kiegyensúlyozott fiatalok.
5. Egyrészt nem megoldás a „még több globális szabályozás, elvont konstrukciók erőltetése, a tanárok személyes mozgásterének szűkítése, majd annak megállapítása, hogy a dolog mégse működik.” Ugyanakkor állítólag ilyesmikre volna szükség a magán- és egyházi iskolákkal szemben.
Írásom nem állásfoglalás a Vekerdy-Vajda vitában, kizárólag Vajda Zsuzsanna írásához fűzött néhány észrevétel.

Amira1976 2010.09.24. 10:31:52

Teljesen egyetértek Attilával!!! Elkeserít, hogy emberek mennyire nem akarják megérteni, amit egy ilyen ritka jó pszichológus, mint Vekerdy Tamás ír, mond. Én is tanítottam iskolában, és mint szülő is érzem, hogy sok gond van a rendszerrel, alapvetően, az, hogy nem lehet választani. (Legalábbis ha az embernek nincs rá pénze vagy messze lakik az ilyen más rendszerű iskoláktól ) . Vekerdy Tamás olyasmire próbálja felhívni a figyelmet évek óta, ami valós probléma, és sajnos, valóban sok tanár van a pályán, aki csak azért van ott, mert ahhoz a konkrét tárgyhoz ért, és máskülönben nem találna magának munkát.

Kutyi 2010.09.25. 23:28:08

Gyakorló tanár vagyok több mint 15 éve és valahogy nem látom a stresszes gyerekek tömegét. Mit ért Vekerdy Tamás a stressz alatt ? Azt hogy a gyerek tanuljon, teljesítse azt a feladatát ami a korából fakad ? Ha nem kellene most teljesíteni akkor hogy állja majd meg a helyét a munkahelyén, mert ott biztos találkozik a stresszel, amikor számon kérik rajta a munkát, amikor a határidők betartását követelik, amikor közlik hogy ki van rúgva. EZ A STRESSZ ! Nem érzem hogy egy mai iskolában a diákot túlságosan felkavarná egy dolgozat vagy felelés. Az igazi tanár nem stresszt idéz elő, időben szól és a diák fel tud a számonkérésre, vizsgákra készülni.
Milyen lenne Vekerdy Tamás "jó iskolája" ? Ha nincs meg az egészséges stressz könnyen odajutunk mint az amerikai iskolák: bejár a diák vagy nem, készül vagy nem, vizsgázik vagy nem... és nem lesz igazán eredményes ember, mert nem tanult meg tanulni, "stresszhelyzeten" úrrá lenni.
Naivitásnak hiszem hogy ilyen iskolára lenne szükségünk.
Biztos hogy van olyan tanár aki nem igazi pedagógus - ez hivatás, nem szakma, annál többel kell egy jó pedagógusnak rendelkezni. De ne mondja senki hogy a gyerek beteg lesz az iskolától, mert akkor azt kell hinnem hogy nem pszichológus írását olvasom hanem csak egy kuruzslóét !

szocmunkas · http://www.szocialismunkas.freeblog.hu 2010.09.26. 14:27:20

Vekerdi nagyon gyerekcentrikus, és - a külföldi jó gyakorlatokból okulva - pontosan tudja, miként lehetne egészségesebbé tenni a társadalmat egy jó oktatási rendszerrel. Sajnos Magyarország erre nem érett meg sem szemléletében, sem felkészültségében. Az átlag pedagógus érdeke az, hogy lehúzza az iskolában a napi 4-6 negyvenöt perces óráját, kijavítsa fél óra alatt a dolgozatokat, és menjen haza pihenni. Ahhoz, hogy a Vekerdi által konstruktívnak tartott, kreativitást igénylő, közösségépítő, interaktív tanórák legyenek, a tanárnak délután készülnie, ötletelnie kellene. Sajnos annak ellenére nem ez a gyakorlat, hogy köztudott tény, hogy az a tudás, amit a gyerek interaktívan sajátít el, utánanéz, alkot, gondolkodik, véleményez, az sokkal hosszútávúbb, mélyebb tudás, mintha unottan végighallgatja a tanár monológját, amit 20 éve ugyanabból a könyvből olvas fel.

A gyerekek 99%-a jobban szeretne iskolába járni, ha órán is mozoghatna, táncolhatna, énekelhetne, ragaszthatna, vághatna, nézegethetne, megfoghatna, gyurmázhatna... Mindezt alsóban, felsőben pedig szeminárium jelleggel, akár csapatmunkában, akár megbeszélgetve lehetne tudáshoz jutni. A könyvolvasás meg maradhatna otthonra.

Kár, hogy ennek nagy arányú megvalósulását Vekerdi már nem érheti meg...

Vajda cikkére reagálva: valami oka csak van annak, hogy tömegével találkozhatunk hiperaktív, figyelemzavaros gyerekekkel, és míg a felnőttkori öngyilkosságok száma enyhe csökkenést mutat, addig a gyermeköngyilkosságok száma stagnál, illetve enyhe emelkedést mutat. A gyerekideggondozók is egyre terheltebbek. Sok mindenről tehet a család, de tudjuk, hogy egy jó pedagógus, egy megfelelő iskola képes javítani a családi hatásokon.

Kutyi 2010.09.26. 19:46:10

Képzeljük el Vekerdy Tamás humánus iskoláját. Mikor is kezdődjön a tanítás ? Ha a gyereket a reggel 8 órás kezdésre kényszerítem szegény nem tudja nyugodtan kialudni magát és nyűgös lesz egész nap. Akkor jöjjön be, amikor kedve tartja, ha úgy érzi, hogy már be tud ülni az iskolapadba. A gyerek reggel éhes, így miután fél 9-9 felé beérkezett, előveszi a szendvicset és a kóláját egy szívószállal és elégedetten megreggelizik. Éhes gyomorral nem lehet tanulni ! Így mindjárt nyugodtabban kezdődik a nap. Közben eszébe jut hogy a másik padsorban ülő Jucikával még nem beszélte meg mit csinált tegnap este a diszkóban Janival így feláll és odaszalad elújságolni hogy Janival mekkorát smároltak. Panka - Juci előtt ül - ugyancsak jár Janival így hallva a történteket odahajol hozzá és leken egy óriási fülest majd elkezdik egymás haját tépni.
Tanárnéni ez alatt a terem közepén boldogan és elégedetten mesél a honfoglalásról és az épp még figyelő nebulókkal eljátszatja hogy érkeztek be eleink a Vereckei szorosnál.
Ideális iskola.
Ja és nem 45 percesek az órák - nehogy szegény gyereknek kötöttségei legyenek -, hanem amikor Mari néni befejezi a csatajelenetet távozik, s ki tudja mikor ér véget Béla bácsi órája a szomszéd teremben hogy be tudjon jönni fizikát tartani a gyerekeknek. Ugyanis ha nincs órai kötöttség, akkor órarend sincs, tehát lesz ami lesz, addig a gyerekek kimehetnek az udvarra mély lélegzetet szippantani a finom városi levegőből.
Aztán majd ugyanezt csinálják később is a munkahelyen...vagy ott már nem csinálhatják ?? Akkor reformáljuk meg a munkahelyeket is !

pefe 2010.09.28. 13:03:03

@Kutyi:
Ha Ön nem látja, a stresszes diákokat, akkor vagy nagyon jó pedagógus, vagy ami sokkal gyakoribb, nagyon rossz.
A stressz nem jó dolog. Nem tűrni, hanem elkerülni kell. Azokban az országokban, ahhol a Vekerdy féle oktatás működik, nemcsak az oktatás területén ismerték ezt fel. Ezért versenyképesebbek és kiegyensúlyozottabbak mint mi.

GM8 2010.10.06. 22:00:24

24 éves egyetemistaként azt gondolom, hogy jól sikerült átvészelnem az oktatás által elkövethető avagy felkínálható ezáltal begyakorolható avagy elszenvedhető stressz számos formáját. Kezdve a 45 perc, később 90 perc levegő nélküli teremben való eltöltésétől egészen a tanulmányi versenyekig és extrém teljesítményeket igénylő vizsgahelyzetekig.
Ezek tükrében, hogyan látom a jelenlegi helyzetemet? Igen, maximálisan felkészülten ért eddigi életem során a legtöbb nehézség és probléma az általuk okozott stressz kezelésének szempontjából - függetlenül attól, hogy ezt az iskolának köszönhetem-e, azonban így, 17 év tömény iskolai mesterséges vegytiszta trenírozás után, hiába megy jól, csak azt szeretném, hogy legyen vége.
Szóval kicsit olyan ez, mintha sósavval irtanánk a tetveket a fáról! De csak kicsit olyan, mert azért sok fa elég szépen nő a teher alatt is! :)

A diákok későbbi sikerei egyéniek, míg a módszerek általánosak, amiből az következik, hogy a jelenlegi rendszerről nem lehet azt kijelenteni, hogy egyértelműen, mindenki esetében rossz lenne, de ettől még lehet, hogy más módszerekkel azért sokan több sikert tudnának elérni.

De ez nem érvelésekben kell hogy eldőljön. Ki kell próbálni, egy 20-30-40 éves életpálya-követéssel a két módszert összevetve, és akkor el lehet dönteni. Ez így csak szócséplés! :)

Mr. Tajfel 2011.03.02. 11:22:33

Véleményem szerint egy iskolának elsősorban nevelni kell a gyereket, másodsorban oktatni.

Az iskolák túlnyomó többségében ez úgy néz ki, hogy a tanár leoktatja a tananyagot, és a nevelés nem valósul meg. Hogy mikor lesz sikeres egy ember a társadalomban? Ha képességének, érdeklődésének és tehetségének megfelelően sikeresen be tud illeszkedni. Munkája lesz, és az életkorának megfelelő életfeladatokat be tudja tölteni. Ehhez elsősorban arra van szüksége, hogy az iskolában fejlődni tudjon. Differenciált módon kell egy pedagógusnak viszonyulnia a gyerekekhez, hiszen minden gyerek más és más képességekkel, érdeklődéssel stb. rendelkezik. Természetesen szükség van lelkes, jól képzett, nevelni képes, nem kiégett pedagógusokra, akik fizetése eléri azt a szintet, ami nem taszítja őket alapszükségleti válságba. Magyarországon néhány ilyen fizetős iskola ilyen.

Abból a szempontból beszélhetünk megbetegítésről, hogy az iskolák többsége nem neveli a gyerekeket a pedagógusai által. Miért? 1. a pedagógusok többsége kiégett, 2. fizetésük alapszükségleti válságba sodorja őket, ami nem teszi lehetővé kiegyensúlyozott működésüket 3. a pedagógusok nem számítanak a társadalom megbecsült tagjai közé, ami negatívan hat rájuk 4. a pedagógus-utánpótlás nem megfelelő 5. a pedagógusok többsége olyan politikai rendszerben szocializálódott, ahol a személyiség kibontakoztatása rendszer ellenes volt. Ennek hatásait nyögjük még egy ideig.

Egyébként a magántanulói rendszer az USA-ban alaposan kidolgozott, és jól működik. Sok felsővezető gyereke magántanulói státuszban van.

Másik Zoltán 2013.02.13. 14:19:37

Sok gyerek kénytelen évekig kínlódni, stresszben élni és a megaláztatások, kudarcok sorozatát elszenvedni. Pedig "csak" diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia okozza a tüneteket. disz.blog.hu/

arrogancia 2015.01.09. 03:08:04

Ez a néni tanárokat képez a Miskolci Egyetemen. Úgyhogy nem várhatjuk, hogy jobbak lesznek az iskolák :(
süti beállítások módosítása