Pszichológia.blog.hu

Füredi Krisztián szexuálpszichológus, pszichológus, páterapeuta blogja

Időskori hanyatlás és az önkép kapcsolata

2007. október 22. 18:49 - Füredi Krisztián

Krisztián: oldwoman Azok az idős személyek, akik hasznosnak érzik magukat, akik úgy érzik, hogy fontos szerepük van, sokkal jobban megőrzik fizikai és szellemi állapotukat, mint azok a társaik, akik ezt nem így érzik. Ha valaki úgy érzi, hogy szükség van rá, hogy hasznos módon tudja tölteni az idejét, az mindeképpen hatással van az életvitelére, a szellemi és fizikai állapotára.

Ezt vizsgálta és igazolta egy amerikai kutatás.

„Azok, akik soha, vagy csak ritkán érezték magukat a tanulmány kezdetén mások számára hasznosnak sokkal nagyobb romlást mutattak fizikai teljesítőképességükben három év múlva, mint azok, akik magukat hasznavehetőnek érezték." - írják az eredményeket bemutató tanulmányban a kutatók. „Emellett, ha hasznosságérzet növekedett, a fizikai teljesítmény is javult."

Forrás és részletek itt

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr98200239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s'more 2007.10.23. 17:25:57

Fontos ,hogy az időseknek legyen dolga ,de nem hiszem ,hogy a fiataloktól kéne elvenni a munkát ,ahogy ezt most sokan teszik. Szerintem a családban kéne nyugdíj után élvezni a munkát és nem a munkahelyeken fontoskodni... bocsi ,,de nincs rosszabb ,mint a megkeseredett idős ,aki a munkahelyén éli ki unalomból vagy egyéb okból szadista hajlamit... Szóval elfoglaltság a családban...tanácsadás jó szívvel és bölcselettel...

jaba 2007.10.23. 18:03:50

Társadalmi szinten a munkahely ilyen módú elhappolása nem valós probléma. Ha már vetélkedés van, legtöbbször a fiatalabb nyer. Melyik multinál vannak a 40 évnél idősebbek többen? Inkább a korai nyugdíjazás, rokkantnyugdíjba való menekülés a jellemző, amikor az aktív korosztálynak kell eltartania a még egészséges és munkaképes embereket is.

frissnyugdíjas 2007.10.26. 10:46:38

Mindkét probléma valós, amit az előttem szólók említettek. A multiknál valóban nincsenek túl sokan az "öregek", a jól fizetett állásért már ott liheg a nyakukba a feltörekvő nemzedék. A 56 éves barátomnak viszont épp most mondtak fel, maszek kft-ben alkalmazott, a főnök kerek perec megmondta, hogy jobban megéri neki olcsóbb nyugdíjasokat foglalkoztatni (félig-meddig feketén), mint tisztességes fizetésre igényt tartó munkaerőt.

frissznyugdíjas 2007.10.26. 10:56:45

Kicsit elkanyarodtunk a cikk témájától. Visszatérve: egy széles látókörű, érdeklődő ember nem zuhan össze a nyugdíjazáskor. Sőt! Mennyi mindenre nem tudunk időt szakítani a munka mellett! Mennyit sóhajtozunk, hogy nincs időnk sétálni, olvasni, múzeumba járni. Rendezni az iratainkat, katalogizálni a könyveinket stb, stb. Szellemi szegénységre vall, ha valaki nem tud mit kezdeni magával.

frissnyugdíjas_2 2007.10.26. 11:41:41

Tökéletesen igaz, hogy az értelmes, agyat is csiszoló elfoglaltságok fiatalon tartanak. Ha 62 éves korig valaki szuperul helytállt a munkahelyén, a következő hónaptól is értékes tudással, gyakorlattal rendelkezik, melyet nem szabad parlagon hagyni. OK! Vállalkozó nem lehet mindenki!
Család, unokák: sajnos ha szülők munkanélküliek, gyesen vannak, nekünk kell erőnket megfeszítve is dolgozni, ha nekünk van rá lehetőség. Pedig jobb lenne kicsit takarékon élni, lassítani a tempót.

teodora 2007.10.26. 12:00:38

a jelen helyzet minden és mindenki szempontjából rossz, a nyugdíjazás mindössze egy matekképlet, hogy épp hogy jönne ki a pénz, de hogy a valóságban mi van azokkal az emberekkel, akiket érint (a fiatalokat is beleértve), hogy a gyakorlatban hogy működik a munkaerő piac, és milyen egészségi és lelkiállapotban vannak az emberek, az nincs belekalkulálva, pedig..
vannak ügyes-okos idősek, akik értékes munkát végezhetnének, de sokuktól így is elveszik a lehetőséget, mások meg a megélhetésért lennének rákényszerítve, ugyanakkor én úgy látom, hogy az idősödő emberek nagy százaléke tényleg bazirossz állapotban van, és nonszensz kényszeríteni őket valamire még plusz 15 évig, amit nem tudnak ellátni. csak hát muszáj.
ez semmiképp nem egy időskori probléma szerintem, jóval korábban eldől. aki a nyugdíja (vagy a valóságosabb helyzet: elbocsátása) utáni napon hirtelen nem tud mit kezdeni magával, az valószínű egész életében ilyen volt, csak a munkába, teendőkbe menekült. olyan ez, mint rászállni a gyerekekre, és összeomolni, ha felnő. problémák hosszútávú elodázása. Persze, biztos sokat segít, ha egy idős embert aktivitásra bíztatnak, hogy járkáljon, tevékenykedjen, de ezt nem akkor kell elkezdeni, és talán túl nehéz is már. (just my 2 cents)

Ördög Józsefné · http://BLANCHE 2007.10.26. 19:32:21

63 elmúltam. Többfélék vagyunk:vannak, akik 1992 körül elrohantak nyugdíjba, alig várva a "nyugalmat". Nekem szerencsém volt: 4 éve rugalmasan szakadok el a munka világától, még mindig tanítok heti 6 órában, s ez azért lehet, mert ragaszkodnak hozzám a fiatalok. Segíteni akarok nekik, mert soknak nincs támasza, bizalmasa, széleslátókörű segítsége, s mert úgy érzem, hogy sok mindent tudok, amit érdemes átadni. Olvasni imádok, de ha nem beszélhetek róla, akkor fele élvezet. Az idős értelmiségi, akire már nem kíváncsiak, olyan, mint az elásott kincs. Nekem nagyon sokan segítettek pályakezdő koromban, máig hálás vagyok érte, ezt is vissza akarom adni, mert sok felesleges munkától, töprengéstől, bizonytalanságtól lehet megszabadulni így a kezdőknek. De sajnos, néhányan, szerencsére nem sokan, csak fontoskodó gőzhangyának tartanak. Fizikailag? Most jöttem vissza egy 25 km-es bükki túráról!

Éva 2007.10.26. 19:43:01

15 éve vagyok rokkant nyugdíjas, de ma már valódi nyugdíjas korban lévő. Bizony volt idő amikor nem éreztem a kiutat, de megtanultam magamban bízni, olyan dolgokat csinálni, melyeket azelőtt is szerettem, de nem volt rá időm, vagy csak mert gyorsan (olcsón) kellett valamit megoldani. Tehát tevékenykedni kell, meg kell érezni azt az örömet, amely egy-egy produktum után marad bennünk. Én hol varok, hol kötök, hol himzek, hol egy kis szakmai kiegészítő munkát vállalok, és végre olvashatok, zenét hallgathatok, és néha kiállításra, színházba is eljutok (ezt sajnos a rokkant nyugdíj nem igen teszi lehetővé). Utazni szeretnék, ezt TV-s programokkal pótolom. És van egy kutyám, nemcsak mert az orvos napi 1-2 óra sétálást, mozgást írt elő, hanem mert szeretetet ad és vár el, sőt bánataim elmesélésekor is velem mindig egyetértő-megértő társ. Tehát korán kell elkezdeni, de sohasem szabad abbahagyni azokat az elfoglaltságokat melyeket szeretünk csinálni, és sikerélményt ad, de azt tudatosítanunk is kell. Dicsérjük meg magunkat, ha az amit elterveztünk sikerül.

Mártamama 2007.10.26. 20:10:55

Érdekes dolog ez, mert az előzőekben leírtak mind igazak. Jó lenne eljutni addig, hogy mindenki megválaszthassa, ami neki a legjobb. Aki már korban ott áll a nyugdíjhoz közel - és anyagilag is megteheti -, alig várja már, hogy végre a családdal, unokákkal vagy kedvenc hobbijával tudjon többet foglalkozni.
Jómagam 7. éve vagyok rokkantnyugdíjas, soha nem unatkozom, mindig van mit csinálnom a lakásban, kertben, háztartás, imádok sütni-főzni, unokák stb. Viszont pici (39.290 Ft) nyugdíjam miatt állandóan keresek 4-6 órás adminisztratív munkát, ami az évek alatt sikerült is másfél évig. Annyira felfrissített, egészségem sokkal jobb lett, jó volt a társaság, élveztem, hogy sok újat is megtanulhattam. Családom és ismerőseim is örömmel tapasztalták, hogy állandó jókedvem van, munkabírásom is sokkal nagyobb volt. Sajnos, az iskolát bezárták, így most megint \\\"keresőben\\\" vagyok.
57 éves leszek, de 4-6 órában szívesen dolgoznék, mint gyógyterápia is nagyon jót tenne. A fiatalokkal nagyon jól lehet együttdolgozni, tanulhatunk egymástól is.

Gyarmus 2007.10.26. 20:30:29

Nyugdíjasnak lenni legjobb a világon! 70 évesen számítógépezni,szép filmeket készíteni, csevegni a barátokkal, unokázni, finomakat sütni főzni. Unatkozni, jaj ki ér arra rá. Örülni az életnek, kirándulni. Aztán reggel beindítani tagjainkat, az csak a csoda és ha működik is egész nap, na az külön öröm. Szeretem hogy élek. Nincsennek állásgondjaim. Ja persze szerényen. Azt fogadom el."szegénnyé bennünket a még több utáni vágyakozás tesz. A boldogság titka nem az, hogy többet akarjunk, hanem hogy örüljünk annak amink van.S kitöltsük életünk üres kereteit, ahelyett hogy azt tovább tágítanánk"

Abigél 2007.10.27. 17:57:43

Mindenkit üdvözlök!

Hát elmondanám, hogy MA, nyugdíjasnak lenni a LEGJOBB dolog lehet a világon!Nem kell dolgozni menni!, hogy nem jelentenek be, hogy kirúgnak ha hazudsz, vagy ha nem hazudsz- attól függ, mikor mit kérnek, hogy nem kell idegtépően átutazni a várost metrón, villamoson, buszon,ahol szinte mindig van valami attrocitás, ha nem, akkor nem jön a busz, vagy műszaki hiba miatt átszállunk, de az is "jó", ha egy büdös ember felszáll a járműre, már minden OKÉ és még sokáig sorolhatnám, hogy miért. Pedig csak 44 éves vagyok, nem vagyok depressziós, nem szedek semmilyen gyógyszert, nem fáj semmim (hál'Istennek ), és mégis, a napokban gondolkoztam el pont azon, hogy : Istenem, de jó is a nyugdíjasoknak, bárcsak én is az lehetnék!!!
A kort levéve!

JUTUS 2007.10.27. 19:30:33

Teljesen igazad van Abigél !
Én nagyon szerencsésnek mondhatom magam : egész jó a nyugdíjam, mert jókor mentem nyugdíjba /jó volt a szorzó/,de 41 év munkaviszony után úgy érzem, meg is érdemlem./Közben egyedül neveltem a 3 gyermekemet,de ez magánügy/
Sokat dolgoztam, de mégis- az Abigél által említettek ellenére- csak most,3 nyugdíjasév után érzem jól magam itthon! Vásárolok, főzök, olvasok, rejtvényt fejtek, olvasok, sétáltatom a lányom yorkee-ját, beszélgetek ismerősökkel, internetezek, akkor és oda megyek ahová akarok......JÓL VAGYOK !!!!
Szerencsére ritkán járok orvoshoz, de látom, hogy az orvosok nem igazán szeretnek nyugdíjba menni, különösen a vezetők, a fiataloknak meg nincs munkájuk!! Pedig az ő nyugdíjuk ha nem is túl sok, félretehettek a hálapénzekből!!!
Rosszul látom? Üdv!

jaba 2007.10.28. 16:23:57

Érdekesek a hozzászólások, sajnos picit keverednek a mikro- és makrogazdasági megjegyzések, ill. erőteljes "vakcsoport" képzés történt. A vitaindító cikk nem ezekről szól, de muszáj megjegyeznem, hogy az első hozzászóló picit félrevitte a beszélgetést, és én mosodikkén "társadalmi szinten" értelmezve próbáltam javítani. A politikusok gyakran élnek a vidék-város, a gyalogos-autós, a fiatal-idős ellentétpárokkal, amelyek baráti magánbeszélgetésekben (és kommentekben) is visszaköszönnek. Akármilyen furcsa, de ilyen szociológiai csoportok nem léteznek. Ezeket hívják "vakcsoport" képzésnek. Ezt nehéz felismerni, mert egész kampányokat építenek ezekre, és addig sulykolják, amíg már elhisszük. Sajnos az értelmiségi elit szerepvállalási hiányosságát és alapvető kivonulását a közéletből tartom ehibázottnak. Éppen ezeknek a mechanizmusoknak a jelenlétére nem világítanak rá és nem magyarázzák el működésüket. Pl.: ha a metróépítésről van szó, akkor hallhatjuk érvként a hírekben, hogy csak a főváros jár jól, mert a vidéktől veszi el a pénzt, holott sokan járnak be elővárosokból, akik Kelenföldön szállnak le. Ugyan ezt látom az idősek-fitalok kapcsán is. Mindenféle példát tudunk hozni, hogy ki mit lát a környezetében, holott társadalmi szinen már mások lehetnek a mutatók. A nyugdíjas foglalkoztatottság is éppúgy fontos és támogatandó, akárcsak a fiatalkori. Az már más kérdés, hogy szeretünk minden megoldást az államtól várni és könnyebb szidni a mindenkori hatalmat (én is szoktam, mert magasak az adók). Az is biztos, hogy túlságosan a fogyasztói társadalomnak élünk és hitelt-hitelre halmozunk (fogyasztsái hitelekben rekordokat döntünk), azaz magasabb életszinvonalon élünk, mint tehetnénk. Sokan járnak személyautóval és nem csökken a benzinfogyasztás, miközben egyre emelkednek a benzinárak...
Visszakanyarodva a témához. Az olyan megjegyzések, hogy "elveszik az idősek a fiataloktól a munkát", azért nem helyénvaló, mert egy vállalkozásnak érdeke olyan dolgozót foglalkoztatni, ami neki jövedelmezőbb. Ha a szaktudása miatt, akkor azért. Ha a járulékok mértéke miatt, akkor meg azért. De ezt társadalmi szintre vetíteni már hiba. Akárcsak az idős orvosok esetében. Helyettesíthetné egy 30 éves orvos a 60 éves proft? Bizonyos értelemben visszakívánom a "Vének tanácsát". Egyszerűbben fogalmazva: Jó az öreg a háznál. A fene nagy megosztottságunkban még ebben az "időskori hanyatlás"-ról szóló cikk kapcsán is ellentétpárokat alkotunk. Az elmagányosodásra, a feleslegessé válásra (ami nem csak az időseket érinti) fel kell hívni a figyelmet. Talán jobb megoldás lehetne a munkahelyteremtés, a foglalkoztatás-bővítés és nem utolsó sorban az idősek éppolyan mértékű megbecsülése és elismerése, mint a fiataloké!

Vizi Anna 2007.10.28. 18:05:21

Nem tudom JUTUS, az orvosokkal és a nyugdíjbamenetelükkel nem foglalkozom, mivel mint mondtam, nem vagyok beteg, tehát nem foglalkoztat.
(ÉN a háziorvosomat "szeretem"- olyan együttérző, EMBER inkább először, azután orvos, már ahányszor én vele találkoztam, ezt láttam, éreztem.DR. Budai- pontosan, had dícsérjem, még ha nem is tudja mit gondolok Róla)
Na márpediglen arra a meglátásra jutottam, hogy szerintem ember- embernek a farkasa!Az öregek haragszanak a fiatalokra, a fiatalok az öregekre, a vezetők a beosztottakra, a beosztottak a főnökre, a soványnak ellenszenves a kövér, a kövérnek a sovány. A szépek útálják a csúnyákat- és fordítva, a sikeresek lenézik a szerencsétlenelket- és fordítva, a "gazdagok a szegényeket veszik semmibe,- és fordítva...Vagyis:mindenkinek megvan a "saját" kis ellenfele, de inkább ellenségképe! IRIGYKEDÜNK, mert azt hisszük a másiknak jobb, könnyebb, és mi BIZTOSAN ŐMIATTA NEM VAGYUNK BOLDOGOK!Ő vette el a kenyerünket, a lehetőségeinket... Pedig az ÉLET sosem volt igazságos, nem arról híres a történelem, hogy az emberek IGAZSÁGOT CSELEKEDTEK VOLNA EGYMÁSSAL! és MIÉRT?! Azért, mert nem félik Istent,nem az van, hogy " szeresd felebarátodat, mint magadat".Persze itt az "utolsó óra"- ennek így kell lennie!Ebben az egészben csak az a jó és a VIGASZTALÓ, HOGY EGYSZER ENNEK VÉGE LESZ, VISSZAJÖN AZ ÚR, ÉS RENDET TESZ!
Hölgyeim és Uraim: EZ ÉLTET,és én ezeket a dolgokat csak így, ezzel a tudattal és hittel bírom ki.Szerintem ez az egész másképp nem kibírható- (épp ésszel legalábbis- nekem.)

rxke 2007.11.12. 16:57:54

Nincs farosztobb annal a nyugdijasnal, aki segitseg helyett hatralta.Es ha az ember megkerne,hogy segitsen mar pelenkat mosni,az mar nem neki valo mert o urino,de arra,hogy ott logjon az ember nyakan es feltartson,mert o otthon unatkozik,azt a segitseget en meg nagyon szivesen nelkulozom.aztan arrol nem is beszeljunk,hogy durvan es tapintatlanul beleartja magat az ember magan eltebe> Es nincs kinek megmondani,hogy letezik olyasmi is,hogy elni es elni hagyni,mert megsertodik.Csak egy egyszeri pelda jut eszembe;Epe krizesem volt es a kedves anyuka meg kitalata,hogy jon ere este es fenykepeket keszit kedves unokajarol,el is jott meglettek a fotok. Nezegetjuk oket es megallapitja,hogy nagyon betegnek nezek ki a felveteleken,en mar ezek utan mar ra se kerdeztem,hogy na vajon miert...

Abigél 2007.11.19. 09:15:06

Az ilyen anyukát LE KELL KOPTATNI, minél előbb, rxke, ne ott élje ki magát!

rackett (törölt) 2008.01.16. 23:45:40

Mosdt 23óra 40 perc van és most végeztem a hozzászólások elolvasásával.Megmondom nagyon élvweztem, sok okosat, bölcset olvastam, minenkinek volt valamiben igaza, de talán legjobban az ellentétpárok ragadták meg a figyelmemet, hogy mindenki utálja valamiért az ellentét párját, a kövény a soványat, a gazdag a szegényet az öreg a fiatalt és ez igy van.Magam is nyugdijas vagyok, most készülők odaköltözni abba a városba ahol a lányom és az unokáim élnek, jól megjegyeztem a hölgyet aski valószinü az anyósáról irt, amikor ő beteg volt, a kedves mama meg jött fényképezni az unokát és az elkészült képeken megállapitotta a menyéről v. lányáról hogy milyen betegnek néz ki. Jó lesz nekem is vigyázni, számos példát olvastam itt amit érdemes lesz megszivlelni. A segitségnyujtás is akkor jó ha azt az embwertől kérik és nem én erőszakolom adott esetben a lányomra.

naj 2008.02.01. 17:53:41

Tisztelt idősebbek!
Szerintem a nyugdijkorhatár megállapítása egy statisztika szerinti adat. A fiatal is lehet őreg és az őreg is lehet fiatal.Dolgozzunk addigamig fizikai és szellemiképességünk teljesértéküként megengedi.Legyen önkontroll.
Egésztisztelettel NAJ

aboli 2008.02.29. 21:22:51

Szerintem megfelelő nyugdíj mellett nem menne senki dolgozni.A fiataloktól senki nem veszi el a munkát. A fiatalok nem akarnak dolgozni. Ingyen főiskola,egyetem, aztán megyünk világgá.Dolgozni,termelni senki nem akar???,
süti beállítások módosítása