Az alábbi előadás a csecsemők tanulásáról szól. A csecsemők több szintű tanulás végeznek egyszerre, hiszen nem csupán tárgyak és fogalmak neveit és használatát kell megtanulniuk, hanem összetett rendszerek, a világ különféle részleteinek alapvető működését kell ellesniük a környezetükből.
2009. április 17. péntek 17:00-18:00
Csibra Gergely
(Közép-európai Egyetem)
Mit vár a csecsemő a felnőttektől?
Az embercsecsemő köztudottan igencsak tehetetlen lény, aki szinte mindenben szülei és egyéb felnőttek segítségére szorul. Az utóbbi évek kutatásai azonban azt mutatják ki, hogy a csecsemők nem csak fizikai és érzelmi gondoskodást, hanem információkat és ismereteket is elvárnak társas környezetüktől: olyan tudást, amely az adott kultúrában való létezéshez és eligazodáshoz szükséges, és amit - természeténél fogva - csak másoktól lehet elsajátítani. A korai felnőtt-gyerek interakciók jó részéről kiderül, hogy azokban a csecsemők nem csak a másik emberről tanulnak, hanem a a világról is: a tárgyak nevéről, a hétköznapi eszközök használatáról, arról, mi ehető és mi nem, és hogy mitől kell óvakodni és hogyan kell viselkedni egy adott környezetben. A legtöbb felnőtt ösztönösen tanítja a tudásra éhes gyerekeket, és nem csak a sajátjait. A csecsemők viszont szinte születésüktől ráhangolódnak minden olyan helyzetre, amelyben tanulni lehet másoktól. Az előadásban bemutatandó kutatások ennek a ráhangolódásnak a finom részleteit tárják fel, melyekkel közelebb kerülünk annak megértéséhez, hogy miképp járulnak hozzá kommunikációs és megismerő képességeink az emberi kultúrák fenntartásához.