Szombaton a Fókusz Plusz című műsorból láttam véletlenül egy részletet, amikor szörföltem a csatornákon. Pár percre ott ragadtam, mert arról esett szó, hogy mennyi sok telefonos játék készül Magyarországon. Arról a típusú telefonos játékról van szó, amelyik napjainkban igen gyakran előfordul majdnem minden csatornán. Röviden annyi a lényege, hogy van egy végtelenül egyszerű feladvány, amelyet az emberek 90%-a tíz másodperc alatt meg tud fejteni, és így akár telefonálhat is. A telefonálás emeltdíjas, sok száz forintba kerül percenként és nyilvánvaló, hogy amikor 5-10 percet várnak a műsorban arra, hogy adásba kerüljön valaki, akkor rengeteg ember betelefonál és rengetegen megfizetik az emelt díjas telefonálás költségét, anélkül, hogy nyernének. Ez önmagában elég vitatható etikailag, de nem ezért ragadtam postot.
Az említett Fókuszban adásba került anyagban bemutattak egy nőt, aki éjjel nappal telefonálgat különféle televíziós játékokba, természetesen emelt díjas telefonszámokra. Elmondása alapján erre a célra három telefont használ egyszerre.
Erre azt gondolja a néző, hogy szegény nő, biztosan mennyire rabja a szenvedélyének, és biztosan milyen sok pénzt elkölt erre.
No de nem ám! Az Rtl Klub, illetve a Fókusz Plusz tanulsága nem ez. Hanem az, hogy mennyire sok pénzt keres ezzel. Mutogatja a 60.000 és 80.000 Ft-os csekkeket, a zárszóban a műsorvezető azzal a tanulsággal zár, hogy a említett hölgy havonta százezer forint körüli összeggel egészíti ki a jövedelmét a játékok által.
Nyilván a többség azért nem hiszi el, hogy ezek az emeltdíjas telefonos játékok valóban arra vannak kitalálva, hogy a szegény emberek a jövedelmüket ki tudják egészíteni akár havi több százezer forinttal?
Vagy mégis?
Nyilvánvaló, hogy a médiának rettentő nagy szerepe van, illetve lenne abban, hogy mit sugall, mire motivál, és mit hogy mutat be. Sajnos az is nyilvánvaló, hogy ez a napjainkban a média túlnyomó részénél egyáltalán nem szempont.
Az említett esetben nehezen tudom elképzelni azt, hogy ne tűnt volna fel a szerkesztőnek az, hogy ezzel arra buzdítja az embereket, hogy telefonáljanak amint tudnak az említett műsorokba, mert akkor sok pénzt kereshetnek ezzel. Az meg nem a média felelőssége lesz, amikor az emberek többség nem nyer semmit, illetve csak a több tízezer, vagy százezer, néha pedig milliós telefonszámát kap készhez a hónap végén.