Az erkölcsi szabályok megalkotását eddig a filozófusok, a teológusok már magukénak vélték. Az alábbi, hivatkozott cikk szerzője biológusként szintén szeretné magának, illetve a biológusoknak ezt a jogot, feltételezi, hogy a majmok által nyert tapasztalatok alapján ezentúl a biológusok is jogot formálhatnak az „alapvető” erkölcsi szabályok feltérképezésére.
Nyilván minden tudományterület másként látja az erkölcs, a morál és a normák kérdésé. Egy biológusnak, etológusnak könnyebb ezt az állatoktól levezetni, egy filozófusnak sok esetben nehezebb elfogadnia, hogy az erkölcs az állatvilágból származhat, a teológusok pedig természetesen transzcendens alapokon gondolkoznak.
"Bár az emberi morál jog- és igazságérzetben, valamint finom etikai különbségtételekben is megnyilvánulhat, gyökerei a társakkal való törődéshez, a közösség szabályainak megértéséhez és az azokhoz való alkalmazkodáshoz nyúlnak vissza. A főemlőskutatók bebizonyították, hogy jókora átfedés tapasztalható az ember és a többi főemlős viselkedése között. A társas élethez empátia szükséges, valamint a belső viszályok megszüntetésére való képesség. Minden főemlősnek és majomfajnak megvan a saját fajára jellemző békítési protokollja. Ha két hím csimpánz nem tud dűlőre jutni, gyakran nőstények csillapítják le a riválisokat, de olyan is előfordult, hogy a nőstények kivették a követ az összecsapni készülő felek kezéből, mintha sejtenék, hogy a viszály sérülékenyebbé teszi a csapatot a szomszédok támadásaival szemben.
A makákók és csimpánzok körében megfigyelhető az elvárt viselkedési szabályok betartása, ami leginkább hierarchiára épülő társadalmuknak tulajdonítható, melyben az egyedek pontosan tudják, hol a helyük a közösségben. Más főemlősök ismerik a kölcsönösséget és a becsületességet. Emlékeznek arra, ki volt velük kedves vagy goromba. A csimpánzok például szívesebben osztják meg eleségüket azon fajtársaikkal, akik besegítenek a szőrápolásba."
Az említett cikk itt